Dziękuję bardzo, Panie Marszałku.
Dziękuję
panu senatorowi za odpowiedź, ale ona nie bardzo wynika z tekstu tej
nowelizacji. Z odpowiedzi pana senatora wynika, iż sumuje się te dwie
pozycje, to znaczy sumuje się 1/5 wydatków na modernizację z kwotą
wynikającą z przyrostu środków ogółem, która z kolei wynika z przyrostu
PKB. Czyli te, powiedzmy, 12 miliardów zł… Tam jest mowa, że 8–12
miliardów zł, ale, powiedzmy, 12 miliardów zł, które… Pan prezydent
przewidział, że w ciągu dziesięciu lat nastąpi taki przyrost produktu
krajowego brutto. I jeszcze 20% z tych… 8 miliardów zł razy dziesięć
lat, to daje 80 miliardów zł, czyli 16 miliardów zł. Ale z treści tej
nowelizacji to nie wynika, bo treść jest taka, że w latach – tu jest
mowa o tych dziesięciu latach – na sfinansowanie obrony
przeciwrakietowej, przeciwlotniczej itd. przeznacza się wydatki
budżetowe z części budżetu państwa „Obrona narodowa” co najmniej w
wysokości sumy corocznych przyrostów planowanych wydatków tej części
budżetu, czyli wzrostu PKB, jednak nie mniej niż 20% środków
przeznaczonych na modernizację techniczną. To nie są pozycje sumowane.
Jak
rozumiem, ten przepis, ten dodatek wziął się właśnie z tego, że w
sytuacji, w której nie byłoby przyrostu PKB, i one w ogóle by w żaden
sposób nie przyrastały, to co najmniej 20% musiałoby zostać wydane na…
Oczywiście przy założeniu, że te środki na modernizację będą mimo
wszystko trochę rosnąć wewnątrz całego budżetu. Tego nie ujmuje już
żadna ustawa, ale jak nie będą rosnąć, to i tamte nie będą rosnąć. Ale,
jak rozumiem, tego nie można sumować, czyli że wydatek… To będzie tyle,
ile podał prezydent, czyli 8–12 miliardów zł. Prawda?
Oczywiście
jest pytanie: jak pan prezydent wyliczył te 8–12 miliardów zł? Krótko
mówiąc: jakie tempo wzrostu… To pytanie kieruję do pana ministra: jakie
tempo wzrostu produktu krajowego brutto założono na najbliższych
dziesięć lat? Dziękuję.
Odpowiedź Szafa Biura Bezpieczeństwa Narodowego Stanisława Kozieja:
Chodzi
o te cyfry… Chyba i tak będziemy musieli uciec się w końcu do pomocy
ministra obrony narodowej, żeby on precyzyjnie na to wszystko
odpowiedział. Ja chcę tylko zwrócić uwagę, że te 8–12 miliardów zł, o
których pisaliśmy w projekcie ustawy, dotyczyło wyłącznie obrony
przeciwrakietowej. W trakcie prac legislacyjnych w Sejmie wniesiona
została poprawka, którą pan prezydent także zaakceptował, to jest
dodanie do tego także obrony przeciwlotniczej. To po pierwsze.
Po
drugie, prognozy zawarte w uzasadnieniu do wniosku – oczywiście pan
prezydent sam nie prowadzi tych założeń finansowych – były oparte na
prognozach Ministerstwa Finansów, które w ówczesnym czasie, kiedy ta
ustawa była przygotowywana, wyglądały nieco inaczej, jeśli chodzi o
założenia rozwoju itd., niż to jest przyjmowane obecnie. W związku z tym
istnieje, jakby w sposób naturalny, pewna różnica między tymi
założeniami, liczbami, które znalazły się we wniosku w momencie, kiedy
on był pisany, a tymi liczbami, o których dzisiaj mówimy na podstawie
prognoz obecnych, mając też cały czas świadomość, że obracamy się w
sferze prognoz i pewnych założeń.
Jeśli
chodzi o te dwa mechanizmy, to również w pracach sejmowych został
wprowadzony ten dodatkowy bezpiecznik 20%, czyli nie mniej niż 20% puli
na modernizację techniczną. Chodzi o to, że gdyby sprawdziły się te
optymistyczne prognozy przyrostu PKB, to mówilibyśmy o takich kwotach,
które tutaj padały – ale o dokładne kwoty to prosiłbym jednak
Ministerstwo Obrony Narodowej – czyli o tych 28 miliardach zł. A gdyby
sprawdziła się prognoza nie optymistyczna, lecz pesymistyczna,
oznaczałoby to, sam nie wiem – i znowu być może to Ministerstwo Obrony
Narodowej doprecyzuje – że byłoby to około 16 miliardów zł. Ten
bezpiecznik, czyli nie mniej niż 20% nakładów na modernizację,
wprowadzony jest właśnie na wypadek takiej sytuacji, w której tego
przyrostu by nie było. A gdyby nie było w ogóle przyrostu PKB, to nie
byłoby środków na realizację tego priorytetowego programu rozwoju Sił
Zbrojnych. I w związku z tym wprowadzony został ten próg, że jednak co
najmniej 1/5 wszystkich nakładów na modernizację techniczną Sił
Zbrojnych musi być przeznaczana, jako takie minimum, na ten najbardziej
priorytetowy program modernizacji technicznej Sił Zbrojnych, jakim jest
obrona przeciwrakietowa i przeciwlotnicza w ramach systemu obrony
powietrznej Rzeczypospolitej. I to jest logiczne, to jest bezpiecznik
powodujący, że na najbardziej priorytetowe zadanie, jakim zdaniem pana
prezydenta i rządu jest właśnie ten program, będą zagwarantowane środki
niezależnie od wzrostu lub zmniejszenia się PKB, a tym samym budżetu
ministra obrony narodowej, który to budżet zależy od PKB. To tyle, jeśli
chodzi o te zasady, o które pytał pan senator.